Тетяна Стрітьєвич
(Кіровоград, Україна)
У статті висвітлюються структурні компоненти професійної компетенції майбутніх учителів образотворчого мистецтва.
Ключові слова: kомпетенція, компетентність,художньо-естетична освіченість, майстерність, психолого-педагогічна культура, рефлексія.
The article highlights the structural components of professional competence of future teachers of fine arts.
Key words:competence, art-aesthetic education,skills, psychological and pedagogical culture, reflection.
Додати коментар
Валерія Раскалінос
(Євпаторія, Україна)
У статті розглянуто критерії, показники та рівні рефлексивної компетентності майбутніх соціальних педагогів, що дозволяють досліджувати динаміку освоєння основ професійного саморозвитку особистості як теоретичні категорії. Визначено та обґрунтуванню їх показники задля досягнення високих результатів у підвищенні рівня досліджуваного поняття на основі сутності структурних компонентів рефлексивної компетентності. Наведено рівні сформованості компетентності з урахуванням її внутрішньої структури.
Ключові слова: критерій, показники, рефлексивна компетентність, рівні сформованості рефлексивної компетентності, соціальний педагог.
The article describes the criteria, indicators and levels of reflective competence of future social teachers, allowing the investigation of the dynamics of the formation of the foundations of professional self-identity as a theoretical category. To achieve the results the author defines the concepts and valid indicators of the reflexive nature of competence on the basis of its structural components. Taking into consideration the internal structure of competence the author indicates its levels of its formation.
Keywords: criteria, indicators, reflective competence, levels of formed reflexive competence, social teacher.
Антонина Колева Ценкова
(Стара Загора, България)
Представеният доклад е посветен на проблема за формиране на междукултурна компетентносткато се обосноват възможностите и взаимовръзката на активното и автономно учене в този процес. Интеграцията между тях развива нов усет за езиковите и културни кодове като път за осмисляне на национално-културните различия. На тази основа се изграждат нови мисловни модели и социални ориентири за преодоляване на „другостта” и осъществяване на междукултурна комуникация.
Ключови думи: културен код, национално- културни различия, национална специфика на езиковите средства, комуникация.
This article studies the problem of the intercultural connections as carriers of a new type of competence - forming of intercultural competence as an ability to deal with linguistic and cultural differences. In this focus of attention the integration of active and autonomous learning creates a sense to understand adequately the otherness. Acquiring linguistic and cultural resources influence the establishment of new thinking patterns which are the basis of the complete intercultural communication.
Key words: cultural code, national cultural differences, national specifics of language resources, communication.
Лілія Рябовол
(Кіровоград, Україна)
У статті визначено поняття «правова предметна компетентність», проведено аналіз її структури, з’ясовано й охарактеризовано структурні компоненти (когнітивний, ціннісний, діяльнісно-процесуальний); визначено поняття «правова предметна компетенція», встановлено перелік (когнітивна, аксіологічна, практично-поведінкова) та сутність правових предметних компетенцій.
Ключові слова: правова предметна компетентність; правова предметна компетенція; компоненти правової предметної компетентності: когнітивний, ціннісно-мотиваційний, практично-поведінковий; правові предметні компетенції: когнітивна, аксіологічна, практично-поведінкова.
The article defines the concept «substantive legal competence»,the analysis of its structure has been determined and the structural components (cognitive, evaluative, action-procedure), the concept of «legalsubject matter jurisdiction»have beencharacterized; the list (cognitive, axiological, practical and behavioral)and legal entity subject competencies have been set.
Keywords: legal subject matter expertise, legal subject matter jurisdiction, the legal components of the subject competence: cognitive, value-motivational, practical behavioral, legal substantive competence: cognitive, axiological, practical behavior.
Юлія Ященко
(Черкаси, Україна)
У статті розглянуто й проаналізовано сутність основних понять компетентнісного підходу – «компетентність» і «компетенція» – з позицій вчених різних напрямів освіти різних країн. Також подано авторське визначення цих дефініцій.
Ключові слова:компетентність, компетенція, компетентнісний підхід, цінності, здатності, професійна діяльність.
The essence of the main concepts of competence approach – “competence” and “competency” – from the points of view of different education schools in different countries are considered and analyzed in the article. The author’s variant of the definition of these notions is presented in the work.
Key words:competence, competency, competence approach, values, abilities, professional activity.