Проєкт за програмою Європейського Союзу ERASMUS-JMO-2021-MODULE «Subnational gender equality: balance of EU values and Ukrainian realities» SubGend
![]() |
![]() |
![]() |
Реєстраційний номер: 101047451
Назва: Subnational gender equality: balance of EU values and Ukrainian realities (Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій)
Тривалість: 1 червня 2022 – 31 травня 2025
Бюджет: 30 000 євро
Отримувач гранту: Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка (Кропивницький, Україна)
Координатор: Катерина Акбаш; тел.:+380506589684, e-mail: [email protected]
Робоча група проєкту
ПІБ |
Посада |
Роль у проекті |
|
1. |
Доцент кафедри математики та методики її навчання |
керівник проекту, науковий співробітник/викладач |
|
2. |
Професор кафедри математики та методики її навчання |
науковий співробітник/викладач, технічний працівник |
|
3. |
Професор кафедри математики та методики її навчання |
адміністратор, науковий співробітник/викладач |
|
4. |
Соболь Євген Юрійович |
Ректор |
менеджер |
5. |
Клочек Лілія Валентинівна |
Проректор з наукової роботи |
менеджер |
6. |
Фурсикова Тетяна Володимирівна |
Декан факультету математики, природничих наук та технологій |
менеджер |
7. |
Суслова Юлія Юріївна |
Головний бухгалтер |
адміністратор |
8. |
Матвєєв Олександр Дмитрович |
Проректор з адміністративно-господарської роботи |
адміністратор |
Резюме проєкту
В українському суспільстві як формально, так і неформально зберігається гендерна нерівність, поширені різноманітні гендерні стереотипи, простежується низький рівень обізнаності населення з питань гендерної рівності, відсутня достовірна та регулярно збирана статистика з розбивкою за статтю. На національному та субнаціональному рівнях гендерна нерівність має різні форми прояву, що ускладнює розробку та впровадження ефективних політичних заходів. На інституційному рівні гендерна нерівність в Україні практично не аналізується. Тому актуальним є дослідження гендерної (не)рівності, інформування громадськості з цього приводу та пропагування гендерної рівності на основі цінностей та передового досвіду країн ЄС.
Реалізація даного проекту є актуальною з точки зору засвоєння європейських цінностей, культури та досвіду у просуванні гендерної рівності, позбавлення від консервативних патріархальних стереотипів. Актуально це й у контексті становлення нової української школи як гендерно нейтральної.
Таким чином, головною метою проекту є популяризація гендерної проблематики серед різних верств населення та привернення уваги громадськості до просування гендерної рівності та універсального включення гендерних вимірів.
Реалізація проекту з вивчення та поширення механізмів та механізмів європейського досвіду гендерних досліджень в освіті стане продовженням співпраці з європейськими програмами TEMPUS (2009-2012, проект «Освітні вимірювання, адаптатовані до стандартів ЄС») та ERASMUS + (2015-2018, проект «Програма підготовки Гендерні Студії: крок до демократії та миру у сусідніх до ЄС країнах з різними традиціям»), які успішно реалізовані та результати якого впроваджуються в університеті. Цей факт дозволяє стверджувати, що накопичений досвід співпраці з європейськими інституціями та професіоналізм і педагогічний досвід виконавців дають підстави сподіватися на успішну реалізацію проекту та продуктивну передачу його результатів іншим (безпосередньо не залученим до роботи проекту) бакалаврам, магістрам та аспірантам.
Реалізація проекту з вивчення та впровадження основних цінностей та досвіду країн ЄС щодо гендерної рівності в Україні на субнаціональному та інституційному рівнях передбачає низку різноманітних заходів. Насамперед, це формування в студентів та викладачів здібностей орієнтуватися в особливостях міжнародної європейської практики у сфері гендерної освітньої статистики, гендерних стереотипів та упереджень у освіті та технології гендерної освіти. Це відбуватиметься у формі впровадження курсу за вибором у практику навчання студентів педагогічних спеціальностей, а також у формі проведення літніх шкіл. Крім того, заплановано проведення круглих столів, навчальних візитів, Промоакцій з громадськістю, вчителями (у широкій гендерній перспективі: європейські ініціативи для економічного зміцнення жінок, гендерні питання в українському суспільстві, гендерний дисбаланс у вищій школі системи на загальнодержавному та субнаціональному рівнях), а також із працівниками обласного управління статистики, із працівниками соціологічних служб, із медичними працівниками (з метою впровадження на практиці адаптованих гендерних індексів на субнаціональному та інституційному рівні). Нарешті, для узагальнення та систематизації результатів проекту планується організувати дослідницьку роботу, яка включатиме вивчення основних підходів в ЄС та Україні до гендерної рівності та адаптацію комплексних гендерних індексів до субнаціонального та інституційного рівнів. Планується ознайомлення політиків, бізнесменів, спеціалістів та громадськості з результатами науково-дослідної роботи та планування використання матеріалів проекту для сприяння та фінансування гендерної рівності.
Цільова група: викладачі; студенти різних бакалаврських та магістерських програм університету; керівницький склад університетів; представники громадської організації «Університет третього віку «Натхнення»; викладачі гуманітарних кафедр Центральноукраїнського національного технічного університету; вчителі Кіровоградської області; члени Малої академії наук України у Кіровоградській області.
Проєкт передбачає такі результати:
- Створення пакету навчальних матеріалів, що висвітлює різні аспекти гендерної рівності на національному та субнаціональному рівнях, готових до впровадження в навчальні програми для всіх спеціальностей університету;
- Створення монографії «Адаптація гендерних індексів на субнаціональний та інституційний рівень: баланс цінностей ЄС та українських реалій» про адаптацію комплексних гендерних індексів до субнаціонального та інституційного рівнів та методологій впровадження адаптованих гендерних індексів у практику статистичної структури України та її регіонів, а також у статистичні корпоративні служби; у діяльності структур охорони здоров'я; у практику функціонування соціологічних структур; в політичні рішення.
- Пропагування гендерних питань серед громадськості.
Викладання
Упродовж трьох років реалізації проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» було здійснено важливі кроки на шляху інтеграції принципів гендерного мейнстримінгу в освітній простір. Ключовими компонентами цієї діяльності стали курс за вибором студентів «Методологічні основи гендерного мейнстримінгу» та щорічні літні школи «Тренінг з гендерної рівності».
Проєктом було передбачено викладання в обсязі 120 академічних годин на рік на всіх членів проєктної команди. Курс «Методологічні основи гендерного мейнстримінгу» викладався щорічно в обсязі 4,5 кредити ЄКТС (з них 75 годин аудиторних, 60 годин самостійної роботи студентів). Щорічна робота літньої школи «Тренінг з гендерної рівності» передбачала викладання в обсязі 1,5 кредити ЄКТС (45 годин аудиторної роботи).
- Курс за вибором студентів «Методологічні основи гендерного мейнстримінгу»
Зміст курсу базується на широкій базі документів та розробок, які представлені на порталі Європейського інституту гендерної рівності та на основі фундаментальних розробок університетів Європейського Союзу.
Детально опановуються інструменти гендерного аналізу, аудиту та бюджетування у контексті сучасних соціально-економічних процесів та державної політики ЄС. Основна увага зосереджена на кількісних і якісних методах дослідження гендерної рівності, адаптації міжнародних індексів, оцінці ефективності інституційних механізмів та плануванні ресурсів з урахуванням гендерних потреб.
Протягом 2022/2023 навчального року курс вивчали 20 студентів-магістрів, з яких:
- 16 студентів спеціальності 014 Середня освіта (Математика), які навчалися за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Математика, Інформатика та Економіка);
- 4 студенти спеціальності 014 Середня освіта (Математика), які навчалися за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Математика).
Протягом 2023/2024 навчального року курс вивчали 20 студентів-магістрів, з яких:
- 16 студентів спеціальності 014 Середня освіта (Математика), які навчалися за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Математика, Інформатика та Економіка);
- 4 студенти спеціальності 014 Середня освіта (Математика), які навчалися за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Математика).
Протягом 2024/2025 навчального року курс вивчали 12 студентів-магістрів, з яких:
- 6 студентів спеціальності 112 Статистика, які навчалися за освітньо-професійною програмою Статистика (Фінансова, страхова та комп’ютерна статистика);
- 3 студенти спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки, які навчалися за освітньо-професійною програмою Освітні вимірювання. Гендерні студії: науковий аспект;
- 3 студенти спеціальності 053 Психологія, які навчалися за освітньо-професійною програмою Психологія бізнесу та управління.
Силабус дисципліни за вибором «Методологічні основи гендерного мейнстримінгу».
З розгорнутим тематичним планом курсу можна ознайомитися у розділі 2 збірника «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451».
- Літня школа «Тренінг з гендерної рівності»
Успішним доповненням до формальної освіти стали літні гендерні школи, які поєднали теоретичні знання з практичними навичками. Щороку до тренінгів долучались студенти, викладачі, педагоги, освітні управлінці та держслужбовці з різних регіонів України. Це дало змогу створити майданчик для відкритого діалогу, обміну досвідом та спільного пошуку рішень для подолання гендерної нерівності у сфері освіти та державного управління.
У класах літніх гендерних шкіл слухачі ознайомилися з проблемами прихованого навчального плану в системі освіти, гендерного дисбалансу української освіти на національному та субнаціональному рівнях, дискримінацією та сексуальними домагання в освіті, причинами протидії гендерній рівності в Україні та аспектами гендерної рівності в політико-правовій сфері на національному та субнаціональному рівнях.
При підготовці матеріалів школи тренери використовували документацію і найкращі практики ЄС по даній проблематиці.
І літня школа (2022/2023 навчальний рік) – 45 аудиторних годин в рамках модуля
З 20 червня до 24 червня 2022 року проходила Перша літня школа «Тренінг з гендерної рівності». Її першими учасниками були 15 студентів магістратури факультету математики, природничих наук та технологій Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка.
Новина про проведення І літньої школи
ІІ літня школа (2023/2024 навчальний рік) – 45 аудиторних годин в рамках модуля
З 26 червня до 30 червня 2023 року проходила Друга літня школи «Тренінг з гендерної рівності». Цього разу її учасниками вже стали 29 зацікавлених осіб, серед яких були студенти магістратури та викладачі університету, вчителі загальноосвітніх навчальних закладів та викладачі професійних училищ.
Новина про проведення ІІ літньої школи
ІІІ літня школа (2024/2025навчальний рік) - позапланова школа ініційована освітянами Кіровоградщини
З 7 по 18 серпня, у Кропивницькому проходила Третя літня школа «Тренінг з гендерної рівності» в обсязі 60 годин (2 кредити ЕКТС). Ця школа була особливою, так як проведена була за участі управлінців освіти Кропивницької міської ради, директорів та заступників директорів міських шкіл. Ініціатором проведення підвищення кваліфікації педагогічної громадськості нашого міста стала начальниця управління освіти Кропивницької міської ради Лариса Давидівна Костенко.
Новини про проведення ІІІ літньої школи
ІV літня школа (2024/2025 навчальний рік) - 45 аудиторних годин в рамках модуля
З 24 червня до 28 червня 2024 року проходила Четверта літня школа «Тренінг з гендерної рівності». Цього разу її слухачами стали 60 учасників з різних регіонів України: Харків, Маріуполь, Мелітополь, Суми, Чернігів, Київ, Переяслав, Дніпро, Кривий Ріг, Херсон, Кам’янець-Подільський, Запоріжжя, Львів, Хмельницький, Кропивницький. Учасниками школи стали студенти, аспіранти, педагогічні працівники, державні службовці та науково-педагогічні працівники.
Новина про проведення ІV літньої школи
З розгорнутим тематичним планом літньої школи можна ознайомитися у розділі 2 збірника «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451».
Події
ВСЕУКРАЇНСЬКА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ СТУДЕНТІВ ТА МОЛОДИХ НАУКОВЦІВ «МАТЕМАТИЧНІ, ПРИРОДНИЧІ, КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ ТА НАУКИ ПРО УПРАВЛІННЯ, ТЕХНОЛОГІЇ, НАВЧАННЯ: НАУКОВО-ПРАКТИЧНІ РІШЕННЯ ТА ПІДХОДИ МОЛОДИХ НАУКОВЦІВ»
У 2023–2024 та 2024–2025 навчальних роках Всеукраїнська науково-практична конференція студентів та молодих науковців «Математичні, природничі, комп’ютерні науки та науки про управління, технології, навчання: науково-практичні рішення та підходи молодих науковців» проходила в рамках реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ Jean Monnet Module «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій».
У рамках програми конференції був виділений спеціальний блок гендерних досліджень, присвячений таким темам: гендерна рівність у сфері освіти та управління; практики Європейського Союзу у впровадженні гендерної політики; гендерні аспекти в STEM-освіті; регіональні підходи до реалізації принципів гендерної рівності та ін.
Цей блок став платформою для представлення результатів досліджень студентів і молодих науковців, які працюють у тематиці гендерної рівності, у контексті сучасних викликів у сферах освіти, технологій, управління та суспільного розвитку, що відповідає міждисциплінарній спрямованості конференції.
Результати досліджень учасників були опубліковані у журналі «Наукові записки молодих вчених» за 2023 і 2024 роки, що засвідчує наукову цінність і актуальність представлених робіт.
Тематика конференції демонструє інтеграцію європейських підходів у вивченні гендерної політики в контексті української освітньої реформи.
2023/2024 навчальний рік
30 листопада 2023 року відбулася пленарна частина Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих науковців «Математичні, природничі, комп’ютерні науки та науки про управління, технології, навчання: науково-практичні рішення та підходи молодих науковців». Організатором конференції виступив факультет математики, природничих наук та технологій Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, співорганізаторами стали Криворізький державний педагогічний університет, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя та Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького.
Молоді науковці з університетів-організаторів конференції представили присутнім свої наукові здобутки.
В цілому до роботи у конференції доєдналося більше 70 учасників. 82 студенти опублікували свої статті за результатами роботи конференції.
На пленарній частині конференції гендерний блок досліджень представляла студентка-магістрантка Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки Буц Катерина з темою «Навчальні втрати учнів: сутність, діагностика та способи подолання», де учасниця демонструвала як хлопці та дівчата по-різному адаптуються до умов змішаного або дистанційного навчання — зокрема, в умовах воєнного стану.
- Оголошення про конференцію на сайті факультету
- Інформаційне повідомлення
- Програма конференції
- Календар проведення наукових заходів ЦДУ ім. В. Винниченка 2023-2024 н.р.
- Новина про проведення
- Результати роботи учасників конференції опубліковані у журналі «Наукові записки молодих вчених» за 2023 рік
2024/2025 навчальний рік
8 листопада 2024 року відбулося пленарне засідання Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих науковців «Математичні, природничі, комп’ютерні науки та науки про управління, технології, навчання: науково-практичні рішення та підходи молодих науковців». Конференція проводилася разом з партнерами нашого університету: Криворізький державний педагогічний університет, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького.
В цілому до роботи у конференції доєдналося більше 80 учасників. 55 студентів опублікували свої статті за результатами роботи конференції
Зауважимо, що гендерний блок досліджень на пленарній частині конференції представляв студент-магістрант Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спеціальності 112 Статистика Туртуріка Віктор з темою доповіді «Аналіз новин на гендерну тематику засобами алгоритмів текстового аналізу».
- Оголошення про конференцію на сайті факультету
- Інформаційне повідомлення
- Програма конференції
Календар проведення наукових заходів ЦДУ ім. В. Винниченка 2024-2025 н.р.
- Новина про проведення
- Результати роботи учасників конференції опубліковані у журналі «Наукові записки молодих вчених» за 2024 рік
МЕТОДИЧНІ СЕМІНАРИ В РАМКАХ РОБОТИ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО НАУКОВОГО ЦЕНТРУ ПРИКЛАДНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Протягом 2022–2025 років в рамках реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ Jean Monnet Module «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» регулярно проводилися методичні семінари Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень (ISCAR), під час яких аналізувалися основні теоретичні те прикладні наукові результати, отримані в ході виконання проєкту.
Основними завданнями Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень є отримання науковими і науково-педагогічними працівниками університету, студентами, аспірантами і докторантами наукових результатів в галузі міждисциплінарних прикладних досліджень; забезпечення організації та здійснення наукових досліджень за такими напрямами: історія, філософія та соціологія науки; економічна історія, кліометрія; математико-статистичні методи в історичних дослідженнях, квантитативна історія, історична інформатика; прикладні дослідження в спеціальних історичних дисциплінах; математико-статистичні методи в соціології, політології, психології, педагогіці; математичні та комп’ютерні моделі складних систем; фізико-математичне моделювання природних процесів та явищ; фінансова математика, випадкові процеси та управління ризиками; прикладна лінгвістика. Постійний склад учасників роботи Центру налічує 20 науковців (https://cusu.edu.ua/ua/mizhdystsyplinarnyi-naukovyi-tsentr-prykladnykh-doslidzhen)
Згідно заявки до проєкту було заплановано проведення двох семінарів на рік в рамках діяльності Центру.
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 1 (16.06.2022 р.) «Презентація проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій»
На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру, а також представники основних цільових груп: Вероніка Ткаченко (експерт з адміністративних питань Національного ERASMUS+ офісу в Україні), Юлія Стеценко (начальник відділу аналізу даних демографічної, стаціонарної статистики та статистики праці Головного управління статистики в Кіровоградській області), Фаїна Позднякова (керівник громадської організації «Університет третього віку «Натхнення»).
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 2 (20.06.2022 р.) «Перші підсумки реалізації проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» за програмою ЄС Еразмус+ з напрямку Жан Моне»
На семінарі були підбиті наукові підсумки проведення першої Літньої школи за проєктом, названі особливості підготовки та узгодження змісту навчальної діяльності за основними розділами теоретичного та практичного матеріалу школи: характеристика українських проєктів з гендерної тематики, особливості становлення теорії та практики гендерних досліджень, гендерна нерівність в засобах масової інформації, особливості роботи зі статистичними даними в галузі освіти та інші. На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру.
- Анонс семінару
- Звіт про проведення семінару
- Презентація Катерини Акбаш
- Презентація Наталі Пасічник
- Презентація Рената Ріжняка
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 3 (18.10.2022 р.) «Фемінітиви в суспільстві, літературі та мові – аналізуємо»
Спікерами семінару були доцентка кафедри дошкільної та початкової освіти Леся Кіндей та професор кафедри української мови та журналістики Сергій Михида. Модерував семінар професор Ренат Ріжняк. На семінарі крім постійних учасників діяльності Центру були присутні біля 20 вчителів різного фаху Комунального закладу «Ліцей Науковий» Міської ради міста Кропивницького.
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 4 (21.02.2023 р.) «Короткий звіт про хід виконання проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» за програмою ЄС Еразмус+ з напрямку Жан Моне»
Був заслуханий короткий звіт про хід виконання проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» за програмою ЄС Еразмус+ з напрямку Жан Моне (проведення важливих зустрічей, адаптація на субнаціональний рівень ще одного гендерного індексу). На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру.
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 5 (25.04.2023 р.) «Регіональні гендерні проєкти та гендерний розрив в Україні: контекст виконання проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» за програмою ЄС Еразмус+ з напрямку Жан Моне»
На семінарі обговорювалися такі питання: гендерні та псевдогендерні проєкти; прогностичний аналіз регіонального гендерного розриву в Україні; чи впливають регіональні гендерні проєкти на показники регіонального гендерного розриву? На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру.
- Анонс семінару
- Звіт про проведення семінару
- Презентація Наталі Пасічник
- Презентація Рената Ріжняка
- Презентація Катерини Акбаш
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 6 (14.12.2023 р.) «Проєкт «субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» – перші результати виконання»
У програмі семінару були такі питання:
- Загальна характеристика дій в проєкті «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» (професор Ренат Ріжняк);
- Поширення результатів проєкту (професор Наталя Пасічник);
- Презентація аналітичного звіту «Регіональний індекс гендерного розриву для України у 2020 році» (доцент Катерина Акбаш)
На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру. Також були присутні науково-педагогічні працівники кафедри математики та методики її викладання та студенти фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету, зокрема, завідувач кафедри доцент Бобилєв Д.Є., професор Корольський В.В., декан факультету доцент Віхрова О.В., доцент Крамаренко Т.Г.
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 7 (01.02.2024 р.) «Команда проєкту за напрямком Жана Моне успішно прозвітувала про півторарічні досягнення»
На семінарі були підбиті підсумки півторарічного періоду виконання проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» за напрямком Жана Моне програми Еразмус+, а також був презентований аналітичний звіт «Регіональний індекс гендерного розриву для України у 2020 році». На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру. Семінар також відвідали представники Національного Еразмус+ офісу України, науково-педагогічні працівники кафедри математики та цифрових технологій, студенти та колеги з українських вишів, де виконуються проєкти за програмою Еразмус+.
- Звіт про проведення семінару:
Команда проєкту підбила підсумки його виконання протягом 18 місяців;
Презентація методології обрахунку індексу гендерного розриву для України;
Команда проєкту за напрямком Жана Моне успішно прозвітувала про півторарічні досягнення. - Презентація Рената Ріжняка
- Презентація Наталі Пасічник
- Презентація аналітичного звіту Катерина Акбаш
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 8 (05.03.2024 р.) «Жінки в науці»
У програмі семінару:
- Жінки-педагоги в науці (професор Микола Садовий);
- Українські вчені-жінки, які зробили значний внесок у розвиток світової науки (пані професор Анна Дефорж);
- Лауреатки Премії Шведського центрального банку з економічних наук пам’яті Альфреда Нобеля (пані професор Наталя Пасічник).
На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру.
- Звіт про проведення семінару
- Презентація Рената Ріжняка
- Презентація Миколи Садового
- Презентація Ганни Дефорж
- Презентація Наталі Пасічник
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 9 (29.04.2025 р.) «Презентація монографічного дослідження «Гендерні виміри України: адаптація гендерних індексів на субнаціональний рівень» за проектом ERASMUS-JMO-2021-MODULE «Subnational gender equality: balance of EU values and Ukrainian realities»
Спікери семінару охарактеризували найважливіші частини монографічного дослідження. Перший розділ роботи присвячений історії формування та розвитку складних гендерних індексів, зокрема їх модифікацій від індексу людського розвитку та аналізу Глобального індексу гендерного розриву. В ньому розкрито основні методологічні засади побудови цих індексів, зокрема їх пристосування до різних соціокультурних умов. У другому розділі особливу увагу приділено аналізу впливу національних та міжнародних гендерних проектів на подолання гендерної нерівності в Україні. Систематизовано досвід застосування проектів, аналізовано динаміку складних гендерних індексів та здійснено прогнозні розрахунки для України. Третій розділ присвячено адаптації гендерних індексів до регіональних реалій України, зокрема розробці Регіонального індексу гендерного розвитку, Регіонального індексу гендерної нерівності та Регіонального індексу гендерного розриву. У ньому представлено методологічні підходи до формування цих показників з урахуванням специфіки українських регіонів та аналізу їх соціально-економічних характеристик. На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру.
- Анонс семінару
- Звіт про проведення семінару
- Презентація Наталі Пасічник
- Презентація Рената РІжняка
- Презентація Катерини Акбаш
МЕТОДИЧНИЙ СЕМІНАР 10 (20.05.2025 р.) «Презентація збірника «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451»
На семінарі були присутні постійні учасники діяльності Центру.
РЕКЛАМНІ ЗАХОДИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ СТАРШИХ КЛАСІВ «ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ В ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ ТА НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ»
В рамках реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ Jean Monnet Module «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» двічі на рік проводилися рекламні заходи для вчителів старших класів, під час яких передбачалося виявлення гендерних стереотипів та упереджень в українській освіті та організація навчання специфічних технологій гендерної освіти, які поширені в країнах ЄС.
Упродовж 2022–2025 років було організовано шість тематичних рекламних заходів, орієнтованих на підвищення обізнаності вчительства з актуальних питань гендерної рівності в системі загальної середньої освіти. Учасниками заходів стали вчителі різних фахів, керівники закладів освіти, наукові керівники учасників Кіровоградської Малої академії наук.
Серед ключових тем, що були розглянуті на заходах, – фемінітиви як інструмент видимості жінок у мовному просторі (18.10.2022), гендерні аспекти прихованого навчального плану (19.12.2022), перспективи гендерно-орієнтованої школи у межах НУШ (18.08.2023), законодавчі механізми подолання гендерної нерівності (20.10.2023), фемінізація освіти та її наслідки (30.04.2025), а також методологія гендерної експертизи освітнього контенту (01.06.2025).
Заходи відзначаються практичною спрямованістю: дискусії, рольові ігри, сесії запитань-відповідей, практичні вправи з аналізу гендерних індексів. Результати цих активностей сприяють не лише поглибленню розуміння гендерних питань серед освітян, а й поширенню методологічної бази гендерної експертизи на місцевому рівні.
Матеріали та звіти заходів доступні на офіційних ресурсах Центральноукраїнського державного університету ім. В. Винниченка.
РЕКЛАМНИЙ ЗАХІД 1 (18.10.2022 р.)
Тема «Відображення гендерної нерівності українського суспільства в системі загальної середньої освіти» є актуальною з позицій висвітлення проблеми гендерної нерівності в суспільстві та репродукування гендерної нерівності в системі загальної середньої освіти. Тому 18 жовтня (вівторок) 2022 року о 15 год. 00 хв. на платформі Google Meet відбувся рекламний захід для вчителів у межах засідання семінару Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень. Спікери семінару – визнані професіонали в галузі словотвору та літератури – доцентка Леся Кіндей та професор Сергій Михида. Основними питаннями для розгляду були такі: З якою метою були введені фемінітиви? Чи є фемінітиви в інших мовах? Чи всі фемінітиви від назв професій милозвучні? Чи не применшуємо ми роль жінок, «заганяючи» їх в окрему категорію? Чому суспільство так важко сприймає фемінітиви? До промоакції під’єдналися біля 20 вчителів різного фаху Комунального закладу «Ліцей Науковий» Міської ради міста Кропивницького.
РЕКЛАМНИЙ ЗАХІД 2 (19.12.2022 р.)
В межах виконання проєкту відбулася зустріч з учасниками Кіровоградської Малої академії наук напрямку «Математика», які представляли загальноосвітні школи різних територіальних громад міста та області, а також з їхніми наставниками та науковими керівниками. На заході були присутні 7 вчителів.
При проведенні промоакції з вчительством на тему «Гендерні аспекти «прихованого» навчального плану» розглядалися його сутність, структура та вплив на ефективність освіти. Було визначено, що «прихований» навчальний план (програма) – це термін, який використовується для опису неписаних, неофіційних, ненавмисних та не задокументованих життєвих уроків, стереотипів та чеснот, які учні засвоюють під час навчання. Матеріали рекламного заходу див. в Розділі 5 збірника «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451»
РЕКЛАМНИЙ ЗАХІД 3 (18.08.2023 р.)
Рекламний захід був реалізований в межах позапланової Літньої школи, що проводилася для директорів та заступників директорів міських шкіл міста Кропивницький. На заході були присутні 12 працівників освіти.
Тематику «Гендерно-орієнтована школа як перспектива НУШ» було розглянуто у два етапи. На першому етапі через сесію «питання та відповіді» було опрацьовано сутність таких базових понять як: стать і гендер, статева приналежність та гендерна ідентифікація, гендерні упередження (стереотипи), гендерна рівність та гендерна справедливість.
На другому етапі у формі рольової гри в малих групах було розглянуто різноманітні уявлення щодо значення і застосування гендерного підходу до навчання (роздільне навчання хлопчиків і дівчат; статеве виховання в сексуальному або фізіологічному аспекті; облік психофізіологічних відмінностей хлопчиків і дівчат; статево-рольовий підхід в освітньому процесі тощо). На основі аналізу досліджень європейських науковців, базовими виявилося існування трьох альтернативних напрямів: 1) диференційний; 2) соціально-конструктивістський; 3) радикально-плюралістичний. Педагогічні працівники (-ці) в малих групах опрацювали підготовлену виконавцями проєкту інформацію по одному з підходів і представили її іншим учасникам.
Звіт про проведення рекламної акції:
РЕКЛАМНИЙ ЗАХІД 4 (20.10.2023 р.)
В межах виконання проєкту відбулася зустріч з учасниками обласного конкурсу «Інсайти сьогодення від юних дослідників Кіровоградщини» Кіровоградської Малої академії наук напрямку «Математика», які представляли загальноосвітні школи різних територіальних громад міста та області, а також з їхніми наставниками та науковими керівниками. Проведена з вчительством промоакція з теми «Закони, стратегії, програми і плани дій, спрямовані на подолання гендерної нерівності» сприяла систематизації міжнародної та національної нормативної бази, спрямованої на подолання гендерної нерівності. На заході були присутні 8 вчителів та наукових керівників.
РЕКЛАМНИЙ ЗАХІД 5 (30.04.2025 р.)
В межах навчальної діяльності з підвищення кваліфікації вчителів математики на базі відділу післядипломної освіти ЦДУ ім. В. Винниченка був проведений рекламний захід «Фемінізація освіти: причини й наслідки». Присутнім ілюструвалися основні ідеї заходу матеріалами з комплексу науково-методичних нотаток проєкту, а також були запропоновані вчителям практичні вправи на операції з простими та складними гендерними індексами. На заході були присутні 15 вчителів.
РЕКЛАМНИЙ ЗАХІД 6 (01.06.2025 р.)
Рекламний захід був проведений в межах дня відкритих дверей на базі факультету математики, природничих наук та технологій, куди завітали школярі з вчителями з різних районів Кіровоградської області. Для вчителів на заході був презентований комплекс матеріалів «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451», в якому описана методологія «Гендерної експертизи освітнього контенту», яка є частиною антидискримінаційної експертизи. На заході були присутні 15 вчителів.
ВИХОВНІ ЗАХОДИ ДЛЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ «ГЕНДЕРНО-НЕЙТРАЛЬНА ШКОЛА ЯК ПЕРСПЕКТИВА НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ, ФЕМІНІЗАЦІЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ»
Командою проєкту були проведені круглі столи зі старшокласниками м. Кропивницького та області за темою «Гендерно-нейтральна школа як перспектива нової української школи, фемінізація загальноосвітньої школи». Учні були учасниками Обласного конкурсу наукових проєктів «Інсайти сьогодення від юних дослідників Кіровоградщини» та учасниками ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (секції «Прикладна математика» та «Статистика»). Ця робота вимагала особливо делікатного та обґрунтованого підходу. Це учні, які вже мають власні погляди, часто емоційно реагують на теми справедливості, прав людини та ідентичності, тому важливо поєднувати критичне мислення, емпатію та діалог.
КРУГЛІ СТОЛИ ЗА 2022-2023 Н.Р.
- Програма для учасників Обласного конкурсу наукових проєктів «Інсайти сьогодення від юних дослідників Кіровоградщини 2022» (24 учасники)
- Програма для учасників ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (12 учасників)
- Звіт про проведення круглого столу
КРУГЛІ СТОЛИ ЗА 2023-2024 Н.Р.
- Програма для учасників Обласного конкурсу наукових проєктів «Інсайти сьогодення від юних дослідників Кіровоградщини 2023» (16 учасників)
- Програма для учасників ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (11 учасників)
-
Звіт про проведення круглого столу:
Публікація на сайті ЦДУ
Публикация Кіровоградської Малої академії наук
КРУГЛІ СТОЛИ ЗА 2024-2025 Н.Р.
- Програма для учасників Обласного конкурсу наукових проєктів «Інсайти сьогодення від юних дослідників Кіровоградщини 2022» (20 учасників)
- Програма для учасників ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (18 учасників)
- Звіт про проведення круглого столу
Результати
У рамках реалізації проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» було заплановано низку ключових результатів, спрямованих на розвиток науково-дослідницького потенціалу, удосконалення методології гендерного аналізу, адаптацію європейських інструментів до українського контексту та забезпечення широкого доступу до розроблених матеріалів. Всі заплановані результати були успішно досягнуті у визначені строки.
РЕЗУЛЬТАТ 1. Монографія «Гендерні виміри України: адаптація гендерних індексів на субнаціональний рівень»
Монографія присвячена дослідженню складних гендерних індексів та їх адаптації до українських реалій. Вона має на меті обґрунтувати важливість складних гендерних індексів як інструменту для оцінки рівня гендерної рівності та формування ефективних управлінських рішень. Результати дослідження можуть бути використані для розробки політики, спрямованої на зменшення гендерних диспропорцій, як на національному, так і на регіональному рівнях. Монографія стане у нагоді науковцям, експертам у сфері соціальної політики, а також представникам державних органів влади та неурядових організацій, які працюють над розв’язанням проблем гендерної рівності.
РЕЗУЛЬТАТ 2. Інфографіка та аналітика з регіонально адаптованими комплексними гендерними індексами
Протягом роботи проєкту розроблялися та оприлюднювалися статистичні ліфтери з регіонально адаптованими гендерними індексами, які можуть слугувати корисним аналітичним інструментом у сфері прийняття рішень та планування політик, а також у системі освіти та охорони здоров’я.
У зв’язку з воєнним станом на території України велика частина статистичних даних не оприлюднювалася Державною службою статистики України, тому всі адаптації складних гендерних індексів були виконані за останнім повним набором даних (2020-2021 роки).
Значущим результатом представлення адаптації гендерних індексів для широкого кола зацікавлених сторін став Аналітичний звіт «Регіональний індекс гендерного розриву для України у 2020 році».
Оприлюднений аналітичний звіт з адаптації гендерних індексів на субнаціональному рівні є надзвичайно важливим ресурсом для широкого кола зацікавлених сторін — науковців, аналітиків, регіональних управлінців, представників органів місцевого самоврядування, освітян і громадських активістів.
Звіт вирізняється високою аналітичною цінністю, якісно структурованими даними, а також візуально привабливою інфографікою, що сприяє легкому сприйняттю інформації. Окремо варто відзначити гендерні портрети областей України, які наочно демонструють регіональні відмінності у сфері забезпечення гендерної рівності, ґрунтуючись на адаптованих комплексних гендерних індексах.
Цей документ є зразком ефективного поєднання європейських підходів до вимірювання гендерної рівності з українськими реаліями, і його результати можуть бути використані як основа для формування обґрунтованих управлінських рішень і подальших політичних досліджень.
Інформаційні листівки (ліфтери), підготовлені в межах проєкту, є важливим інструментом для широкого кола зацікавлених сторін. Вони мають практичне значення для фахівців зі статистики на регіональному та національному рівнях, представників місцевої влади, дослідників, викладачів, студентів, а також фахівців у галузях охорони здоров’я, освіти, соціології та корпоративного управління. Ліфтери не лише популяризують результати дослідження, а й сприяють впровадженню гендерно чутливої статистики у практичну діяльність організацій.
Завдяки візуально привабливому дизайну та якісній інфографіці ліфтери доступно демонструють ключові результати, зокрема рівень гендерного розриву у 2020 році та рівень гендерної нерівності у 2021 році. Гендерні портрети регіонів України, представлені у вигляді картографічних візуалізацій, дозволяють легко порівнювати ситуацію між областями та виявляти специфіку кожного регіону. Такий формат є особливо ефективним для поширення серед громадськості, а також як аналітичний інструмент для формування місцевої політики у сфері рівності.
Відповідно, ліфтери є не лише результатом дослідження, а й прикладом якісного комунікаційного продукту, що поєднує наукову точність і доступність для неспеціалізованої аудиторії.
Під час проведення заходів офлайн ліфтери поширювалися серед учасників.
РЕЗУЛЬТАТ 3. Написання наукових статей виконавців проєкту та студентів
Значна увага в ході реалізації проєкту приділялась науковій роботі – щороку публікувались наукові статті в міжнародних та українських виданнях, а також систематично підтримувалась студентська наукова активність, результатом якої стали щорічні публікації у виданні «Наукові записки молодих вчених».
Учасники проєкту здійснили комплексне дослідження гендерної рівності в Україні з особливим акцентом на статистичне моделювання, аналіз гендерних індексів та регіональні диспропорції. У роботах (наведених далі у переліку) простежується системний підхід до оцінки:
- Індексу гендерної нерівності, індексу гендерного розриву та показників гендерного розвитку (публікації 1, 3, 6, 8);
- Адаптації складних гендерних індексів до українського контексту та аналізу регіональних відмінностей у показниках (1, 3, 5, 8);
- Формування наукометричних рейтингів педагогічних університетів України з урахуванням гендерного виміру — зокрема, в публікації 7 представлено методику оцінки гендерного ядра Індексу Гірша закладів вищої освіти;
- Вивчення гендерних моделей життя через математичне моделювання залишкового часу життя чоловіків і жінок, що дозволяє кількісно оцінити соціо-демографічні особливості (стаття 4);
- Аналіз впливу гендерних ініціатив і проєктів на суспільні трансформації в Україні (статті 2, 3);
- Гендерні аспекти освіти, зокрема толерантність, прихований навчальний план та підготовка майбутніх педагогів (9, 10, 11) .
Список публікацій виконавців проєкту:
- Akbash K., Pasichnyk N., & Rizhniak R. (2025). COMPLEX GENDER INDICES: HISTORICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT. Sciences of Europe, 162, 39–42. https://doi.org/10.5281/zenodo.15206850 URL: https://www.europe-science.com/wp-content/uploads/2025/04/Sciences-of-Europe-No-162-2025.pdf
- Akbash K., Pasichnyk N., & Rizhniak R. (2025). GENDER PROJECTS AS A FACTOR IN PROMOTING GENDER EQUALITY IN UKRAINE. Znanstvena misel journal №101/2025. 70-73. https://doi.org/10.5281/zenodo.15294181 URL: https://www.znanstvena-journal.com/wp-content/uploads/2025/04/Znanstvena-misel-journal-№101-2025.pdf
- Akbash K., Pasichnyk N., & Rizhniak R. (2025). GENDER EQUALITY INDICATORS IN UKRAINE: IMPACT ANALYSIS OF GENDER INITIATIVES. Statistics of Ukraine. 2025. № 1. (in print) https://su-journal.com.ua/index.php/journal
- Akbash, K., & Matsak, I. (2024). About the Residual Time of Human Life. Austrian Journal of Statistics, 53(4), 64–84. https://doi.org/10.17713/ajs.v53i4.1833
- Akbash , Pasichnyk N., Rizhniak R. Mathematical and statistical methods in humanitarian research. Current aspects of the development of physical and mathematical sciences in the era of digitalization: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2022. 148 p. (5–39) https://doi.org/10.30525/978-9934-26-271-5-1 URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/283/7819/16343-1
- Акбаш К., Пасічник Н., Ріжняк Р. Прогностичний аналіз індексу глобального гендерного розриву для України. Статистика України. 2022. № 3–4. С. 98–108. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/NNZ_2021_1_7.pdf
- Акбаш К., Пасічник Н., Ріжняк Р., Баранченко Є. Формування ядра індексу Гірша педагогічних університетів України: гендерні особливості. Статистика України. 2023. № 2. С 51–63. https://doi.org/10.31767/su.2(101)2023.02.06 URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/su_2023_2_8.pdf
- Акбаш К., Пасічник Н., Ріжняк Р. Статистичний аналіз індексу гендерної нерівності за регіонами України. Статистика України. 2024. № 1. С. 32–46. https://doi.org/10.31767/su.1(104)2024.01.04
- Пасічник, Н. О., & Лупан, І. В. (2022). ГЕНДЕРНІ АСПЕКТИ «ПРИХОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО ПЛАНУ». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (204), 51-57. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-204-51-57
- Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. (2024). ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ЕКСПЕРТІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 36-44. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-36-44 URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1701
- Пасічник Н., Ріжняк Р. Прихований навчальний план як актуальна проблема підготовки майбутніх учителів Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку. Матеріали ХХV Міжнародної науково-практичної конференції (07 жовтня 2022 року, Рига, Латвія). Рига (Латвія), ГО «ВАДНД», 07 жовтня 2022 р. 487 с. (С. 288–292) URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/conferency/conf-25.pdf
Наукова цінність отриманих результатів:
- Інноваційність: використання кількісних методів у дослідженні соціо-гуманітарних явищ;
- Прикладна цінність: рекомендації щодо регіональної політики гендерної рівності;
- Міжнародний контекст: публікації у європейських журналах і міжнародних конференціях підтверджують відповідність досліджень європейським підходам.
Статті виконавців проєкту розміщені на інституційному репозитарії у розділі «Гендерний аналіз, аудит та бюджетування».
Також статті виконавців можна знайти у розділі 9 комплексу матеріалів «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451».
У межах проєкту студенти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка провели ґрунтовні дослідження ключових аспектів гендерної рівності, які знайшли відображення у серії наукових статей, опублікованих у науковому журналі «Наукові записки молодих вчених».
Дослідження охоплюють широкий спектр тем: від гендерного бюджетування та рівності в освіті до аналізу міжнародних складних гендерних індексів. Автори порівнюють український контекст із європейськими стандартами, досліджують приховані гендерні механізми в суспільстві та оцінюють ефективність політик у сфері рівних можливостей.
Результати цих робіт допоможуть сформувати наукове підґрунтя для адаптації кращих європейських практик гендерної рівності в Україні, що є ключовою метою проєкту. Статті містять цінні аналітичні дані та практичні рекомендації для подальшого розвитку гендерно орієнтованих реформ на регіональному та національному рівнях.
Список наукових публікацій студентів:
- Чубчик Д. (2022) Гендерні аспекти освітнього процесу. Наукові записки молодих вчених. №10. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1981/pdf (керівник проф. Пасічник Н.О.)
- Канюка Т. (2022) Дослідження світового досвіду підходів та практик гендерного бюджетування. Наукові записки молодих вчених. №10. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1996/pdf (керівник проф. Пасічник Н.О.)
- Чудна О. (2022) Огляд особливостей гендерно орієнтованого бюджетування в країнах G20. Наукові записки молодих вчених. №10. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1998/pdf (керівник проф. Пасічник Н.О.)
- Ненько Ю. (2022) Особливості прихованого навчального плану в українській освіті: реалії та перспективи. Наукові записки молодих вчених. №10. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1991/pdf(керівник проф. Ріжняк Р.Я.)
- Дядик А. (2022) Польський досвід гендерно орієнтованого бюджетування. Наукові записки молодих вчених. №10. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1995/pdf(керівник проф. Пасічник Н.О.)
- Буц К., Осипова В., Поповкіна А. Порівняльний аналіз особливостей гендерно орієнтованого бюджетування: Австрія, Індія, Філіппіни. Наукові записки молодих вчених. №10. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1997/pdf (керівник проф. Пасічник Н.О.)
- Боса А. (2022) Статистичне дослідження Глобального індексу гендерного розриву для України. Наукові записки молодих вчених. №10. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1949/pdf(керівник доц. Акбаш К.С.)
- Причислий М. (2023) Гендерний аналіз складу науково-педагогічних працівників як складова гендерного аудиту закладу вищої освіти. Наукові записки молодих вчених. №12. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2069/pdf(керівники проф. Ріжняк Р.Я., доц. Гуртовий Ю.В.)
- Бойченко А. (2023) Статистичне дослідження відмінностей у показниках міграції чоловіків та жінок. Наукові записки молодих вчених. №12. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2048/pdf(керівник доц. Акбаш К.С.)
- Коршун П., Акбаш К. (2023) Статистичний аналіз індексу людського розвитку в Україні. Наукові записки молодих вчених. №13. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2072/pdf
- Вербовіцька К. (2024) Аналіз динаміки індексу гендерного розвитку в Україні. Наукові записки молодих вчених. №13. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2148/pdf (керівник доц. Акбаш К.С.)
- Туртіріка В. (2024) Аналіз новин на гендерну тематику засобами алгоритмів текстового аналізу. Наукові записки молодих вчених. №13. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2112/pdf (керівники доц. Акбаш К.С., доц. Макарчук О.П.)
- Головатий О. (2024) Гендерна політика в Україні: статистичний аналіз даних SIGI та адаптація міжнародних практик. Наукові записки молодих вчених. №13. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2149/pdf(керівники доц. Акбаш К.С., ст.викл. Луньова М.В.)
- Долінін А. (2024) Гендерна рівність в Україні у контексті євроінтеграції: порівняльний аналіз за показниками SIGI 2023. Наукові записки молодих вчених. №13. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2150/pdf (керівники доц. Акбаш К.С., ст.викл. Луньова М.В.)
- Сотнікова В. (2024) Жінки в історії науки та техніки. Наукові записки молодих вчених. №13. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2147/pdf (керівник проф. Пасічник Н.О.)
- Бугор Д., Пасічник Н. (2024) Реалізація проєкту Європейської комісії «Стратегія гендерної рівності 2020–2025». Наукові записки молодих вчених. №13. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2151/pdf
РЕЗУЛЬТАТ 4. Авторські свідоцтва
Щорічно отримувались свідоцтва про реєстрацію авторських прав на твори, створені в рамках проєкту, що забезпечувало юридичний захист розроблених матеріалів та відкривало можливість для їх широкого розповсюдження.
Таким чином у межах реалізації проєкту науковою командою було підготовлено низку ґрунтовних аналітичних і методичних праць, що охоплюють концептуальні засади, етапи впровадження, методики регіональної адаптації гендерних індексів, а також освітні компоненти, пов’язані з проведенням тренінгів та літніх шкіл з гендерної тематики. Основні напрацювання отримали державну реєстрацію авторських прав, що підтверджує їх наукову новизну, унікальність і практичну цінність для подальшого розвитку гендерно чутливої політики та статистики в Україні.
Перелік авторських свідоцтв:
- Ріжняк Р.Я., Пасічник Н.О., Акбаш К.С. Літературний письмовий твір наукового характеру «Концепція та методологія проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 112924 від 12.05.2022 р.
- Ріжняк Р.Я., Пасічник Н.О., Акбаш К.С., Клочек Л.В., Матвєєв О.Д., Соболь Є.Ю., Суслова Ю.Ю., Фурсикова Т.В. Літературний письмовий твір наукового характеру «Механізм та етапи реалізації проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 113006 від 19.05.2022 р.
- Ріжняк Р.Я., Пасічник Н.О., Акбаш К.С. Літературний письмовий твір наукового характеру «Методика регіональної адаптації індексу гендерного розвитку». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 115622 від 09.01.2023 р.
- Ріжняк Р.Я., Пасічник Н.О., Акбаш К.С. Літературний письмовий твір наукового характеру «Методика регіональної адаптації індексу гендерної нерівності». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 115623 від 09.01.2023 р.
- Ріжняк Р.Я., Пасічник Н.О., Акбаш К.С., Клочек Л.В., Матвєєв О.Д., Соболь Є.Ю., Суслова Ю.Ю., Фурсикова Т.В. Літературний письмовий твір наукового характеру «Алгоритм проведення літньої школи «Тренінг з гендерної рівності». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 115991 від 19.01.2023 р.
- Ріжняк Р.Я., Пасічник Н.О., Акбаш К.С. Літературний письмовий твір наукового характеру «Методологія проведення тренінгу з гендерної рівності в умовах літньої школи». Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 117948 від 10.04.2023 р.
Текстова частина літературних творів, на які були отримані авторські свідоцтва, представлена в «Компендіум: комплекс науково-методичних матеріалів за проєктом «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» №101047451».
РЕЗУЛЬТАТ 5. компендіум
Ключовим результатом стало створення компендіуму – цілісного зібрання освітніх і науково-методичних матеріалів з гендерного мейнстримінгу, який є відкритим ресурсом для всіх зацікавлених сторін.
Таким чином, всі завдання проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» виконані.