Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет освітніх наук та мистецтв

ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНОГО КОНТРОЛЮ ЗА РЕАЛІЗАЦІЄЮ ПРОКУРАТУРОЮ СВОЇХ ФУНКЦІЙ

УДК 342.9

Ільєнков Олександр Олегович,
здобувач Науково-дослідного інститут публічного права
e-mail: [email protected]
https://orcid.org/0009-0000-0570-2579

Анотація

В науковій статті досліджено питання здійснення державного контролю за реалізацією прокуратурою своїх функцій, оскільки цьому питанню приділяється увага як з боку науковців, так і правозастосвчої практики, в частині підвищення рівня ефективності діяльності останньої. Здійснення державного контролю за діяльністю органів прокуратури має систематичний, всебічний та прозорий характер, в частині здійснення останніми своїх функцій. В цілому контроль за діяльність органів прокуратури доцільно класифікувати на: державний, громадський та судовий. Основна мета здійснення державного контролю полягає у забезпечення реалізації основних прав та свобод людини та громадянина, та недопущення порушення останніми через використання різних правових інструментів. Предметом здійснення державного контролю за діяльністю прокуратури в частині реалізації функцій є: 1) інституціональна складова; 2) функціональна складова; 3) інструментальна складова; та 4) організаційна складова.

Ключові слова: контроль, державний контроль, судовий контроль, демократичний цивільний контроль,
функції, прокуратура.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

1. Про затвердження Стратегії розвитку прокуратури на 2021-2023 роки : наказ Генерального прокурора від 16.10.2020 № 489. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/v0489905-20.
2. Банах С.В. Адміністративно-правове забезпечення функціонування органів прокуратури України: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2020. 372 с.
3. Демків Д.М. Адміністративно-правове забезпечення взаємодії Спеціалізованої антикорупційної прокуратури з іншими правоохоронними органами: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Тернопіль, 2019. 256 с.
4. Севрук Ю.Г. Адміністративно-правове забезпечення реалізації функцій прокуратури України в контексті реформування органів кримінальної юстиції: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2020. 197 с.
5. Кальчук О.М. Адміністративно-правове регулювання правозахисної діяльності органів прокуратури України : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 217 с.
6. Кобилянський О.М. Адміністративно-правові відносини, що виникають за участю органів прокуратури : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 221 с.
7. Махніцький О.І. Судовий контроль за діяльністю органів прокуратури як гарантія дотримання прав людини. Юридична наука. 2019. № 6. С. 109–117.
8. Стефанчук М.М. Теоретико-методологічні та організаційно-правові засади реалізації прокуратурою України представницької функції : дис. … доктора юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2017. 471 с.
9. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин сьомої, дев’ятої, пункту 2 частини шістнадцятої статті 2368 Кримінально-процесуального кодексу України : Рішення Конституційного суду Україн від 30.06.2009 № 16-рп/2009 URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/v016p710-09.
10. Курко Н.М. Адміністративно-правове регулювання антикорупційної діяльності прокуратури: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 191 с.
11. Про загальні засади організації роботи в органах прокуратури України : наказ Офісу Генерального прокурора від 07.08.2020 № 365. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/v0365905-20.
12. Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування : Указ Президента України від 07.02.2008 № 109/2008. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/109/2008.
13. Котляревська Г.М. Адміністративно-правове забезпечення механізму звернення громадян в Україні : автореф. дис. доктора юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2020. 34 с.
14. Про організацію роботи органів прокуратури з особистого прийому, розгляду звернень і запитів та забезпечення доступу до публічної інформації : наказ Генерального прокурора від 06.08.2020 № 363. URL : https://old.gp.gov.ua/ua/file_downloader.html?_m=fslib&_t=fsfile&_c=download&file_id=230573
15. Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018 № 2469-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/2469-19.
16. Про прокуратуру : Закон України від 14.10.2014 № 1697-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/1697-18. 

ПРЕВЕНТИВНА ФУНКЦІЯ ДЕРЖАВИ ЯК ОБ’ЄКТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

УДК 342.9

Іщенко Іван Володимирович,
кандидат юридичних наук,
начальник ГУНП у Вінницькій області
e-mail: [email protected]
https://orcid.org/0000-0003-0873-5207

Анотація

В науковій статті наголошується, що превентивна функція держави відображає головне призначення права, яке полягає в забезпеченні та дотриманні основних прав та свобод людини та громадянина. Через призму реалізації превентивної функції держави уповноважені органи публічної адміністрації беруть на себе головну роль у здійсненні заходів щодо недопущення порушень основоположних прав та свобод людини та громадянина. Встановлюючи у суспільстві відповідний превентивний механізм тим самим держава бере на себе зобов’язання у визначенні та закріпленні юридичних засобів, спрямованих на запобігання соціальним конфліктам та порушенням прав людини. Саме система юридичних засобів забезпечується уповноваженими учасниками суспільних відносин і включає в себе логічно узгоджені, динамічні способи та процедури. З метою з’ясування превентивної функції держави як об’єкт адміністративно-правового дослідження здійснено з’ясування семантику термінів «функція», «функція держави», «превентивна функція держави», що сприяло досягненню поставленої мета даної наукової праці в контексті діяльності органів публічної влади щодо охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, забезпечення публічної безпеки і порядку, а також недопущення вчинення правопорушень на відповідній адміністративній території тощо.

Ключові слова: функція, функція держави, превентивна функція, превентивна діяльність, профілактика,
запобігання, органи публічної адміністрації.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

 1. Могил С.К. Сучасна держава в екстремальних ситуаціях: нормативи, органи, функції : дис. …канд. юрид. наук : 12.00.01. О., 2003. 190 с.
2. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/580-19.
3. Теорія держави та права України: підручник для курсантів та студентів вищих навч. закл. / О. М. Бандурка, М. Ю. Бурдін, О. М. Головко та ін. Харків: Майдан, 2018. 436 с.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укладач і гол. ред. В.Т. Бусел. К., Ірпінь: ВТФ „Перун”, 2001. 1440 с.
5. Теорія держави та права : навч. посіб. / [Є. В. Білозьоров, В. П. Власенко, О. Б. Горова, А. М. Завальний, Н. В. Заяць та ін.] ; за заг. ред. С. Д. Гусарєва, О. Д. Тихомирова. Київ : НАВС, Освіта України, 2017. 320 с.
6. Кельман М. С., Мурашин О. Г. Загальна теорія держави та права: підручник. Київ : Кондор, 2005. 609 с.
7. Джураєва О.О. Функції сучасної держави : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01. О., 2006. 190 с.
8. Про сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні : Указ Президента України від 26 лютого 2016 № 68/2016. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/68/2016.
9. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-24) від 07 грудян 1984 № 8073-X. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/80731-10.
10. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію національної безпеки України» : Указ Президента України від 14 вересня 2020 № 392/2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/392/2020
11. Крижна В.В. Окремі аспекти дослідження генезису правоохоронної функції держави. Правоохоронна функція держави: теоретико-методологічні та історико-правові проблеми : тези доп. учасників міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 17 трав. 2019 р.). Харків : ХНУВС, 2019. С. 110-111.
12. Парханов Г. Р. Адміністративно-правові засади превентивної діяльності Національної поліції України : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2019. 238 с.
13. Медведєва О.В. Поняття превентивної функції цивільного права в контексті запобігання злочинності. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/50594396.pdf.
14. Батан Ю. Д. Вплив превентивного механізму права на неправомірну поведінку. Правовий вплив на неправомірну поведінку: актуальні грані : монографія / за ред. О. В. Козаченка, Є. Л. Стрельцова. Миколаїв : Іліон, 2016. С. 625-6421. Могил С.К. Сучасна держава в екстремальних ситуаціях: нормативи, органи, функції : дис. …
канд. юрид. наук : 12.00.01. О., 2003. 190 с.
2. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/go/580-19. 

РЕЄСТРАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ПУБЛІЧНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ ВЕТЕРИНАРНОЇ СПРАВИ В УКРАЇНІ

УДК 342.9


Павловська Наталія Володимирівна,
кандидат юридичних наук, доцент
доцент кафедри теорії та історії права
ДВНЗ «Київського національного економічного університету
імені Вадима Гетьмана»
https://orcid.org/0000-0003-3311-0364

Анотація

У даній статті розкрито поняття та особливості реєстраційних інструментів публічного адміністрування ветеринарної справи в Україні. Відзначено, що процеси реєстрації ветеринарних препаратів регулюються Департаментом ветеринарної медицини, який, на основі висновків Державної фармакологічної комісії та експертизи проведеної Агентством ветеринарних препаратів та кормових добавок або Агентством ветеринарних імунобіологічних препаратів, приймає остаточне рішення щодо реєстрації чи відмови у реєстрації. Реєстраційний процес передбачає не лише первинну реєстрацію, але й можливість повторної реєстрації ветеринарних препаратів, що гарантує постійний контроль за їхньою якістю та безпечністю на протязі всього часу їх використання. Окрім того, існують процедури спрощеної реєстрації для препаратів, які вже довели свою ефективність і безпечність у інших країнах або для препаратів, аналогічних вже зареєстрованим в Україні. У контексті державного контролю, особлива увага приділяється імпорту ветеринарних препаратів, які не зареєстровані в Україні, забезпечуючи, що такі препарати використовуються виключно для цілей, що не суперечать національним інтересам у сфері здоров'я та безпеки. Таким чином, система реєстрації ветеринарних препаратів утворює комплексний механізм контролю, який забезпечує високий рівень захисту здоров'я тварин та людей, підтримуючи при цьому стандарти якості та безпеки ветеринарних препаратів. Застосування тимчасових спрощених процедур має на меті забезпечити оперативне реагування на виклики, з якими стикається галузь, та допомогти в відновленні господарської діяльності. Потреба у спрощенні процесу отримання дозвільних документів стає особливо актуальною, щоб допомогти бізнесу швидше адаптуватися до складних військових умов і сприяти швидкому відновленню ветеринарної безпеки та контролю за здоров'ям тварин. Також важливо підкреслити необхідність покращення міжвідомчої взаємодії та інформаційного обміну між усіма залученими структурами для ефективнішого впровадження нововведень у ветеринарній сфері. При цьому важливо врахувати потреби постраждалих від війни господарств та вжити заходів для їх підтримки та допомоги у відновленні. Спрощення процедур має бути збалансовано з необхідністю забезпечення ветеринарної та санітарної безпеки, щоб не допустити поширення захворювань серед тварин, які можуть мати серйозні наслідки для здоров'я людей і економіки в цілому.

Ключові слова: ветеринарна медицина, ветеринарна справа, дозвільна система, дозвільне провадження,
свідоцтво в галузі ветеринарної медицини.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Дубцов Г. Г. Товарознавство харчових продуктів. К. : Майстерність: ВШ, 2001. 264 с.
  2. Сибірна Р.І., Сибірний А.В., Хомів О.В. Особливості проведення ветеринарно-санітарних
    експертиз. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/aug/5782/vnulpurn201685082.pdf
  3. Судова ветеринарно-санітарна експертиза / А. А. Кунаків, І. Г. Серьогін, Г. А. Таланов. К. : Колос, 2007. 216 с.
  4. Експертиза товарів / І. В. Ємченко, А. П. Батутіна. К. : ЦУЛ, 2013. 278 с.

АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВООХОРОННОЇ ФУНКЦІЇ У СФЕРІ ОПОДАТКУВАННЯ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЙОГО АДАПТАЦІЇ В УКРАЇНІ

УДК 342.951:336 (477)

Дмитренко Сергій Олександрович,

Прокурор Офісу Генерального прокурора,

[email protected]

ORCID ID: 0000-0002-1668-8896

Анотація

У статті встановлено, що правоохоронна функція, як і всі інші функції, має свій механізм реалізації, основу якого становлять сукупність правових, організаційних, економічних та матеріальних елементів. Система таких елементів має відповідати завданням, що ставляться перед країною на сучасному етапі державотворення. Обґрунтовано, що адміністративно-правове забезпечення реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування є специфічним видом правового впливу адміністративно-правових форм та засобів, які у своїй сукупності становлять механізм адміністративно-правового регулювання реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування, на діяльність відповідних суб’єктів з метою забезпечення їх нормального функціонування та ефективного виконання покладених на них обов’язків у сфері підтримання законності та правопорядку, охорони та захисту прав і свобод громадян, протидії правопорушенням під час застосування податкового законодавства. З’ясовано, що норми законодавства забезпечують взаємодію між органами виконавчої влади та громадянами в усіх сферах суспільного життя, зокрема у правоохоронній сфері та сфері оподаткування, що за сучасних умов визначають основний критерій оцінювання якості державної політики. Розкрито сутність адаптації національного законодавства. Доведено, що в Україні існує достатньо розвинена нормативно-правова база, яка регламентує основні моменти адаптації вітчизняного законодавства до законодавства Європейського Союзу (зокрема, у сфері реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування). Визначено основні кроки в напрямі забезпечення ефективного функціонування адміністративно-правового механізму забезпечення реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування. Запропоновано внести зміни до методології та процесу планування робіт з адаптації чинного національного законодавства у сфері оподаткування.

Ключові слова: адміністративно-правове забезпечення, правоохоронна функція, правовідносини у сфері оподаткування, контролюючі органи, адаптація законодавства.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Безпалова О. І. Адміністративно-правовий механізм реалізації правоохоронної функції держави: монографія. Х.: Харківський національний університет внутрішніх справ, 2014. 544 с.
  2. Теремецький В. І. Поняття адміністративно-правового регулювання у сфері оподаткування. Держава та регіони. Серія «Право». 2012. № 1 (35). С. 50–54.
  3. Теремецький В. І. До питання про проблеми розмежування податкових та інших правовідносин. Наше право. 2012. № 2. Ч. 3. С. 115–120.
  4. Теремецкий В. И., Байрачная Т. А. Европейский опыт организации контроля за деятельностью правоохранительных органов и возможность его использования в Украине. Форум права. 2017. № 4. С. 262–267.
  5. Скакун О. Ф. Теория государства и права: учебник. Х.: Консум, 2000. 704 с.
  6. Катеринчук І. П. Організаційно-правові засади співробітництва України та Європейського Союзу в правоохоронній сфері: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2010. 18 с.
  7. Гетьман І. В. Правова герменевтика і адаптація законодавства України в умовах становлення європейського правового простору. Вісник Академії правових наук України. 2012. № 4 (71). С. 43–51.
  8. Заєць А. П. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС як пріоритет реалізації державної політики інтеграції України до Європейського Союзу. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2003. № 1. С. 93–100.
  9. Гетьман І. В. Герменевтичний підхід до праворозуміння: витоки, зміст, практичне призначення. Проблеми законності. Вип. 97. 2008. С. 13–14.
  10. Білозерська Т. О. Адміністративно-правові засади співробітництва України та Європейського Союзу в сучасних умовах: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2008. С. 113–114.
  11. Пархоменко Н. М. Гармонізація податкового законодавства України з європейським та міжнародним правом: методи, етапи, види. Часопис Київського університету права. 2012. № 1. С. 338–342.

СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ МЕТОДОЛОГІЇ СУЧАСНОГО ПРАВОЗНАВСТВА

УДК 340.115.7

Кравцова Тетяна Миколаївна,

доктор юридичних наук,

професор кафедри правосуддя

Сумського національного аграрного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

У статті здійснюється дослідження окремих теоретичних питань методології сучасного правознавства. У статті розглянуто різні підходи щодо поняття методології, його сутності та значення для розвитку науки, зокрема, юридичної. Встановлено, що з одного боку, методологічне дослідження в галузі науки направлене, насамперед, на сам процес наукового пізнання. А з іншого боку, прийшли до висновку, що методологію можна розподілити на суттєві складові елементи. Перший пов'язаний з науковим пізнанням, другий – з практичною науковою  діяльністю, а третій з організацією наукової діяльності. Спільність цих компонентів методології є те, що вони поєднані для  слугування реалізації означеної мети науковця, дослідника, тощо. На основі аналізу плюралізму думок вчених, встановлено, що методологія правознавства  являє собою  вчення про структуру, логічну послідовну організацію,  принципи, методи, способи та форми теоретико-практичної наукової діяльності  дослідника під час процесу пізнання правових явищ, що досліджуються.

Зазначено, що глобалізація та інтеграція є впливаючими факторами на формування методології сучасного правознавства. Вплив глобалізації позначається на  інтенсифікації досліджень не тільки національних правових систем , як об’єкту дослідження, а й  правових сімей  - типів (сімей) правових систем, їх груп та підгруп, що застосовуються в порівняльному правознавстві.

Ключові слова: методологія, методологія правознавства, право, правознавство, пізнання, діяльність, організація,  глобалізація, інтеграція, наукове дослідження, правова наука.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Філософський енциклопедичний словник. Київ: Абрис, 2002. 742 с.
  2. Философский словарь. М.: Политиздат, 1986. 518 с.
  3. Кельман М. Методологія сучасного правознавства: становлення та основні напрями розвитку. Психологія і суспільство. 2015. № 4. С. 33-46.
  4. Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология научного исследования. М.: Либроком. 2010. 280 с.
  5. Хридочкин А. В., Макушев П. В. Методология современного правоведения : учебное пособие. Днепр: Издательский дом «Гельветика», 2017. 392 с.
  6. Козюбра М.І. Методологія правознавства і методологія права: співвідношення понять та їх особливості. Право України. 2014. № 1. С. 22-32.
  7. Кузьмин В. П. Место системного подхода в современном научном познании и марксистской методологии. Статья вторая. Принцип системности в методологии диалектического и исторического материализма. Вопросы философии. 1980. № 2. С. 50.
  8. Керимов Д.А. Методология права. Предмет, функции, проблемы философии права. 2-е изд. М.: Аванта, 2001. 559 с.
  9. Рабінович П. Методологія вітчизняного загальнотеоретичного праводержавознавства: деякі сучасні тенденції. Право України. 2014. №1. С. 11-21.
  10. Саїдов А. Методологічні проблеми антропології права. Право України. 2014. №1. С. 156-165.
  11. Оборотов Ю. Аспекти розгортання методології юриспруденції. Право України. 2014. №1. С. 11-21.