Accessibility Tools

pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

Підсумки VII Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Мистецький освітній простір у контексті реалізації сучасної парадигми освіти»

Підсумки VII Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Мистецький освітній простір у контексті реалізації сучасної парадигми освіти»

VII Міжнародна науково-практична конференція «Мистецький освітній простір у контексті реалізації сучасної парадигми освіти», що відбулася днями на кафедрі мистецької освіти факультету педагогіки, психології та мистецтв ЦДУ імені В. Винниченка, зібрала близько 120 учасників — представників сучасної вітчизняної та зарубіжної наукової еліти.

Українську наукову спільноту цього року представляли заклади вищої освіти майже всіх регіонів України, а також провідні науковці Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені І. Зязюна та Інституту педагогіки НАПН України. Зарубіжними гостями стали науковці з Великої Британії, Швеції, Австрії, Польщі, Литви, Ізраїлю. Це вкотре підтвердило високий рівень щорічних міжнародних науково-практичних конференцій, які мають статус серйозного наукового заходу з постійно актуалізованою проблематикою мистецько-педагогічної освіти.

На думку організаторів конференції, саме спільне обговорення, обмін досвідом і корисною інформацією у вирішенні важливих питань у співпраці українських науковців і практиків із зарубіжними колегами є основою для оновлення стратегічних напрямів мистецько-педагогічної освіти та реконструкції змісту професійної підготовки здобувачів вищої освіти відповідно до викликів і потреб сьогодення та для подальшого розвитку Нової української школи на основі цінностей демократичного суспільства у вільній, непереможній Україні.

Конференцію відкрила доктор педагогічних наук, професор кафедри мистецької освіти Алла Растригіна, яка привітала учасників, висловила вдячність ЗСУ за можливість проведення заходу й закликала вшанувати пам’ять загиблих у війні хвилиною мовчання. З вітальними словами до присутніх звернулися почесні гості: доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України, Заслужений діяч науки і техніки України, повний кавалер Ордена княгині Ольги Нелля Ничкало; ректор Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Марина Гриньова; а також виконуюча обов’язки проректора з науково-педагогічної роботи ЦДУ імені Володимира Винниченка, кандидат педагогічних наук, доцент Олена Нікітіна.

Пленарне засідання відбулося під керівництвом професора Алли Растригіної, яка окреслила основні теми конференції, що охоплювали актуальні проблеми сучасної мистецько-педагогічної освіти. Для зручності та послідовного сприйняття інформації доповіді були згруповані за трьома тематичними блоками:

  • арт-комунікації та травмоінформована допомога через мистецтво;
  • мистецько-педагогічна освіта й підготовка майбутніх фахівців мистецького профілю: національний та європейський виміри;
  • духовно-творчий розвиток школярів засобами мистецтва.

Переклад доповідей англійською мовою забезпечувала асистент кафедри перекладу, прикладної та загальної лінгвістики ЦДУ імені В. Винниченка Кіра Ручко.

Засідання розпочалося з доповіді доктора педагогічних наук, професора, завідувачки відділу мистецької освіти Інституту педагогіки НАПН України Оксани Комаровської «Сучасне українське учнівство: переосмислюємо виклики мистецької освіти», де було підкреслено нагальну потребу в оновленні підходів до викладання мистецтва в умовах війни. Серед учасників дискусії були провідні науковці НАПН України: Мирослава Вовк, яка у своїй доповіді «Розвиток українського етномузикознавства: цінні практики для сучасного вчителя» акцентувала увагу на ціннісних аспектах діяльності вчителів мистецтва; Наталія Філіпчук — із доповіддю «Роль музеїв у мистецькому освітньому просторі».

Блок доповідей, присвячених травмоінформованій допомозі через мистецтво, відкрила Юлія Ніколаєвська (Харківський національний університет мистецтв), яка представила проєкти психологічної підтримки в Харкові 2024–2025 рр. Професор Единбурзького університету Найджел Осборн поділився досвідом практичної роботи з дітьми в гарячих точках планети, зокрема в Україні, в доповіді «Тренінг для лідерства в травмоінформованому мистецтві». Докторка Angela Kennedy (Велика Британія) представила результати дослідження «Пам’ять і сенс». Тетяна Строгаль (Німеччина) виступила з доповіддю «Діти і війна: техніки відновлення психічного здоров’я», а Оксана Молчанова (Донецький державний університет внутрішніх справ) — з темою «Травмапедагогіка і мистецтво: інструменти зцілення».

Серед зарубіжних доповідачів також були Малгожата Карчмарчик (Гданський університет, Польща) з темою «Мистецька освіта в контексті екософії та міжкультурного діалогу»; Ніца Давідович та Олександра Геркерова (Ізраїль) — з доповіддю «Гендерні ефекти в академічних дослідженнях та викладанні під час надзвичайних ситуацій»; Єва Жатан (Гданський університет, Польща) — з доповіддю «Вуличні танці: інклюзія чи соціальна ізоляція (на прикладі групи дітей у Польщі)».

Проблематиці оновлення вищої освіти та професійної підготовки мистецьких фахівців були присвячені доповіді провідних українських науковців: Ганна Карась (Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника) — «Формування культури життєтворчості майбутніх учителів музичного мистецтва»; Сергій Горбенко (Український державний університет імені М. Драгоманова) — «Сучасні тенденції української мистецько-педагогічної думки»; Вікторія Тушева (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди) — «Основні маркери міжкультурної освіти у мистецькій проєкції»; Наталія Овчаренко (Криворізький державний педагогічний університет) — «Вокальна педагогіка в контексті аксіологічного підходу».

На особливу увагу заслуговують виступи Наталії Пасічник та Рената Ріжняка (ЦДУ ім. В. Винниченка), які презентували доповідь «STEAM-освіта та розвиток креативної економіки», а також Ніци Давідович і Нізара Бітара (Ізраїль), які поділилися досвідом Коледжу Макса Штерна Йезріл-Веллі в галузі цифрової педагогіки.

У межах дискусійної панелі «Мистецький освітній простір у сучасних реаліях» було обговорено виступи Руслани Любар, Людмили Василевської-Скупої та Віталія Симоняна, присвячені ціннісним орієнтирам, національно-культурній ідентичності й репертуарній політиці у підготовці вокалістів. Завершальним акордом заходу стала творча презентація виконавської майстерності аспірантів Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського Василя Кравчука та Олександра Лисича.

Після завершення конференції організатори отримали численні вітання й позитивні відгуки від колег з України та закордону щодо високого наукового рівня та практичного значення заходу.

Статтю підготувала проф. Алла Растригіна